Avbryt inte, säg istället att du inte vill höra!

Skriver för sällan. Men har solat istället haha..

Nu tänkte jag gå in och skriva om folk som avbryter. Det blir rena klagbloggen här känner jag. Men jag är ju positiv i vissa inlägg också :D..

SÅ!!!!



Avbryter du och sen inte påminner, då lyssnade du inte.


När man har något att berätta för något och man verkligen vill att personen lyssnar, då  finns det inget värre än när personen avbryter mitt i allt.

Det finns många olika sätt att kunna avbryta på utan att inte låta taskig och så att man känner
"jaha, fan vad du ville
höra".

Säg att någon berättat nått as viktigt och man lyssnar men verkligen måste avbryta för att fråga nån brevid nått.
Då kan man ju säga (Först svara lite fort på det personen berättade, men det ska låta som att man vill besvara mer) Så man inte känner sig som största puckot.
Sen kan man säga "Du en sekund bara". Å så gör man det man skulle. Men sen då när man väntar på att man ska få fortsätta berätta, så kanske det inte blir av. För.  Den man berättade för har redan glömt och direkt efter han/hon gjort det man skulle så påbörjas nått annat snack från personen.  Jag tycker det är sån dåligt stil.
Då har man ju bara avslöjat hur mkt man lyssnade.

Är det något viktigt man vill säga någon så väljer man oftast själv rätt person som man vet vill lyssna.

Men vissa fungerar såhär att dom låssas vara as intresserade för att dom inte kan säga vas dom egentligen tycker, eller visa det. Så dom kört falskt sett. Tycker den stilen är så dålig.

Samma med när folk inte kan erkänna saker och måste hitta på för att inte behöva förklara sanningen, som man vet inte behöver betyda negativt.

När jag hör folk berätta saker för varandra, som kanske nu inte är världens viktigaste saker ibland. Men man berättar ju ändå för man vill dela med sig och kanske höra den andras åsikt.

Jag skämms nästan för den som avbryter när jag hör sånt. Å då dom inte säger efter "Så förlåt, haha (och kanske säger samma mening som berättaren slutade med). Då känner man direkt att hon/han faktiskt lyssnade.

Men att man ska vänta in det och bara känna sig korkad är ju knappast kul.

Undantag är ju kanske om telefonen ringer och man måste svara. Då är det ändå den som ringt som förstört där.
Inte den som lyssnade.

Men om min mobil ringer mitt i när någon pratar, jag skulle aldrig svara.
Och om jag ändå inte vet vad det gäller så har jag inget att oroa mig för. Är det ett samtal som är extremt så ringer dom nog igen. Då kanske t.o.m den som berättar säger "men svara iställer haha det kanske är viktigt".

Tycker fler borde lära sig att man inte först är as intresserad o ba "jaa ja men gud jaa berätta"  å sen två sek senare ere viktigare att springa på toa, haha, lr ska bara duscha berätta sen?.
Lixom vafan?? Nej jag berättar nu! Nu du ska lyssna, inte sen?.

Att avbryta är bara dumt och stör mig på det en aning. Men man får lära sig mer vilka man ska starta ett samtal med å inte. Som kan ta en stund att berätta.

När man avbryter mitt i någons mening om man disskuterar något är det annorlunda. Då kanske man gör det för att hålla med eller säga nått liknande som går as fort.

Men märker du, ni, att när man berättar något o sen inte får höra "aa nu berätta vidare hehhaha"  då var personen helt ointresserad av det du sa.  Visst så kanske man glömmer, men har man lyssnat och det har gått 10 min, då är det något fel om man glömmer så fort. 

                                                               (Tycker jag)


                            











Trösta inte barnet direkt!

 När man var liten och gjorde sig illa, så ville man alltid ha all uppmärksamhet. Man ville bli tröstad direkt, så att man kunde gråta ännu mera.

När man ser att barn gör sig illa, (det kan vara en liten grej) då nästan springer föräldrarna till hon/han och ska trösta.
Men lixom... låt barnet känna först om det vart någon smärta haha!

Okej om man ser att en 4 åring ramlar och får en pinne in i kroppen. Då talar vi grovt. Då ser man hur illa det är.

Men om barnet bara ramlar omkull på gatan brevid vagnen så behöver man inte kasta sig efter för att trösta.
Det gör bara att dom gråter MER!!

På dagis var det alltid så. För många skulle jag tro! Att...     När man gjorde sig illa, eller bara fick lite sand i munnen så började man gråta. Men BARA om någon vuxen var i närheten haha. Om inte, så sökte man med blicken eller inväntade att någon skulle se. SEN KÖR MAN. Haha. Då kanske det mer va för att "få vara inne på rasten och rita". Men ändå.


När jag satt på en resturang igår så satt en familj vid bordet framför mig. En man en kvinna och lilla barnet, 3-4 år typ. Tjej.
Hon lekte runt bordet. Hon gick runt stolarna och höll dom runt benen. Dom va nästan i hennes höjd. Haha!
Efter några minuter ser jag hur hon är påväg att ramla. Hon drog i stolen lite för hårt så den nästan åkte omkull.
Men hon gjorde det istället. Hon snubblade och ramlade bakåt. Inte alls hårt slag. Men hade det varit en svensk mamma så hade hon varit där på sekunden! Det är skitbra att man är beskyddande. Men att vara för mkt gör inte barnet till en bättre person i framtiden.. eller?..

Sen när man blivit vuxen så har man inte sina föräldrar som ska stå bakom och rädda en i nöden. Å inte bara när det gäller att man ramlar, andra tillfällen med. Eller jo, men ja menar när man är så gammal att föräldrarna inte finns längre.
Man kanske har vänner och annat haha, men ÄNDÅ OKEJ?!!! ;):.

Det finns många i sverige som behandlar sina barn så. Men många som också kör annorlunda. Men eftersom jag nu bor i sverige är det det jag tar som ex där folk gör fel. haha Så inget illa mot sverige nu :D.
Älskar mackaroner och köttbullar :D. Får inte glömma ketchup.


Men IALLFALL. Kommer aldrig till saken....

Dom här kom ifrån England.

När flickan hade ramlat. Så reste hon sig upp, tittade upp på pappan och började gråta.
Han reagerade knappt även fast han såg. Men han tittade bara på henne UTAN att röra.
Och sa "Ne men så farlig var det inte, sluta nu"  HON SLUTADE GRÅTA DIREKT! Hahah, och inom två min var hon igång och lekte igen!!

Så som sagt! Barn gråter bara för att! Inte alltid för att det verkligen gjorde ont!
Så det får man lära sig att se i sina barn.  Jag själv var pissdålig på att fejka. Började alltid småflina hahah!

Trösta inte barnet för fort! Dom kör fjantstil!!!


                                     (MaaaaMaaaAAAAAAAAAAA)





Vadå lördagsgodis? Tisdagsgodis?

När det är lördag, är det godis som gäller! Det är den dagen man får plocka på ica.
VARFÖR???????????????????????????????????????????????????????????????????????


Jag tycker det är fruktansvärt töntigt att det är just på LÖRDAG man får äta godis.
När man var liten var det alltid så att man hörde sina kompisar säga "ååh snart lördag, ska köpa tom and jerry påsen.
Haha typ. Ja höll med men ändå alltid tyckt att det är konstigt.

Vem har sagt att jag är sugen på lördag? Jag kanske är mer sugen på tis? Ons eller tors?

Även nu när man blivit äldre kan folk säga, "jooo men klart vi ska köpa godis, det är ju lördag!"
Jaha, så vadå, ska vi pressa i oss det bara för att? Nej tack... Lixom, fuck lördag.
Ja kanske vill köpa 8 på morgonen när jag är påväg till skolan... haha..

Det kan vara svårt att alltid vara sugen på godis. Iallafall för mig. Det är lättare att bli sugen på typ chips.
Man vill ha det salta. Sött blir så jobbigt..

Det kan gå veckor utan att jag köper godis, månader! Men när man väl blir sugen, då blir man verkligen SUGEN haha.

Men att man ska köpa godis på LÖRDAG och INGEN annan dag tycker jag e knäppt.

När jag en gång stod på ica och plockade godis (ons), så går en gubbe förbi mig och säger...
"Det är inte lördag idag va ;)?"  Men ett fjantigt leende och trodde han va as cool.

Jag reagerade inte så snabbt så svarade bara "hehehaha ne"

Men så fort han han hade passerat mig så stannade ja upp och blev stum. Vafan snackar han om???
Ja är sugen NU, IDAG! NU VILL JAG HA GODIS!! VEM FAN ÄR HAN SOM SKA SÄGA ATT JA INTE FÅR TA?
Är godisdisken avstängd i veckan snart också eller?

Men han står sen i kassan före mig och har massa öl i korgen. Varför ska han dricka öl mitt i veckan då?
För att glömma bort sitt tomma liv.
"Hej ja heter bosse och har bott här hela mitt liv, på dagarna sågar jag delar och fixar med min båt"

Nu tror ja också han småflörtade lite, ja menar.. Hade det varit en man i hans ålder hade han nog inte sagt så:P..
Inte flörta vanligt, utan lite mer att han ska visa "hör på mig, jag e äldre, nu e ja ball å säger sanningen"

Det finns ingen lag på att man bara ska äta på lördag? Nu har man lärt sig att det ska vara så. Men vafan varför?
Så dåligt...

Säger man sånt här så kan vuxna säga.

"Ja men annars kommer dom köpa godis hela tiden"

MEN SJÄLVKLART INTE!!! MAN KAN INTE VARA SUGEN HELA TIDEN!!! INTE ENS ETT LITET BARN KAN DET!

Inte så att man kan hålla koll heller på om sina barn äter godis påväg till skolan, eller under skoltid.
Men många föräldrar vill inte tro det heller så det kan låta såhär
 "Ne hehe men erik äter inget i veckan, han älskar skolmaten"
När Erik samtidigt står utan för godiskiosken med hela gänget.

Det är väll bättre att lära sina barn att dom ska äta det när dom är sugna.
Inte lära dom att alla dagar utom fre o lör e förbjudet!

Desto hårdare man blir på att inte låta barn äta i veckan, desto mer kommer dom äta i veckan haha.
När man är yngre vill man ju göra allt man INTE får. På det sättet blev man tuffare... cp. men det var ju så. Är så.

Men säger man att det är okej och låter dom bestämma själva så blir det inte ballt längre och det finns inget att bevisa.

Det finns undantag också, om ett barn är godisberoende och verkligen inte kan sluta. Då måste man stoppa.
 Men då ska man göra det rätt!
  Inte så att dom har chansen att äta bakom ryggen.
Nu menar ja då att det kan ha och göra med viktproblem eller liknande.







Sverige har typ världens bästa godis! Men att det ska vara tomt här hela veckan är tråkigt.
Sen på lördag ska alla trängas.









RSS 2.0